Direct Shift Gearbox (DSG)

Automatic Transmission Gearbox In Cross Section 2021 08 29 10 28 50 Utc 1356x678

De Direct Shift Gearbox (DSG) is een geavanceerde transmissie die bekend staat om zijn snelle en soepele schakelmomenten. Hoewel veel DSG-transmissies standaard tot 400 Nm koppel aankunnen zonder aanpassingen, is bij een Stage 2-motortuning of een vermogensstijging van meer dan 70 pk of 150 Nm een optimalisatie van de DSG-software aan te raden. Hierdoor kan de transmissie het verhoogde koppel efficiënt verwerken en kan deze naar wens worden geprogrammeerd.

DSG Tuning Stage 1

Bij een Stage 1 DSG-tuning verhogen we de koppelbegrenzer en schakeldruk in de software. Dit resulteert in soepelere en snellere schakelmomenten, perfect afgestemd op de getunede motor. De kosten voor deze aanpassing bedragen €199,- inclusief BTW.

Automatisch opschakelen bij maximaal toerental uitschakelen

Standaard schakelt de DSG-transmissie, zelfs in de manuele modus, automatisch op bij een bepaald toerental. Wij kunnen de software zo aanpassen dat dit automatische opschakelen in de manuele stand wordt uitgeschakeld. De transmissie houdt dan de motorbegrenzer aan, wat ideaal is voor circuitrijders.

Schakelmomenten aanpassen

Een veelgehoorde klacht is dat de D-modus te snel naar hogere versnellingen schakelt, bijvoorbeeld 55 km/u in de 6e versnelling. Dit vereist terugschakelen bij acceleratie, wat voor vertraging zorgt. Wij kunnen de schakelmomenten in de D- of S-modus aanpassen, zodat de motor alerter reageert en onnodig laag toerental wordt vermeden.

Maximaal toerental aanpassen

Voor benzinemotoren met bijvoorbeeld een grotere turbo kan het interessant zijn om het maximale toerental te verhogen, bijvoorbeeld naar 7200 tpm. Bij moderne TDI-motoren schakelt de transmissie vaak pas bij 4800 – 5000 tpm, terwijl het maximale vermogen al bij 4000 tpm ligt. Het verlagen van het maximale toerental zorgt ervoor dat de motor in het optimale toerenbereik blijft.

Schakeltijd verkorten

Hoewel de DSG-transmissie standaard al snel schakelt, is verdere optimalisatie mogelijk zonder concessies te doen aan het rijcomfort. De schakeltijden worden merkbaar korter, wat bijdraagt aan een dynamischere rijervaring.

Door deze aanpassingen haalt u het maximale uit uw DSG-transmissie en verbetert u zowel de prestaties als het rijcomfort van uw voertuig.